Van tegenvallers naar meevallers en uitdagingen / 1-9-2019

Er wordt door de aannemer Vastbouw hard gewerkt om volgens planning eind november klaar te zijn met de werkzaamheden. De sloopwerkzaamheden aan de galerijkant zijn vrijwel gereed, komende weken worden de nieuwe balkons aan de Zeekant geplaatst. Wij liggen met de bouw nog gewoon op schema.

Rondleiding 24 augustus
Van de mogelijkheid rondleiding bouw en gebouw hebben een 15 tal eigenaren dankbaar gebruik gemaakt. Vanwege vakantieperiode wordt op  verzoek nog een rondleiding geven, deze wordt gehouden op zaterdag 21 september, tijdstip volgt nog.

Bij de bouwwerkzaamheden kwamen nog een paar lijken uit de kast, zoals bij het terras Zeekantje, tuinmuur noordkant en ventilatieschacht galerij. Hier was geen rekening mee gehouden, maar geprobeerd wordt van deze tegenvallers meevallers te maken.

Ventilatie kanaal
Bij de sloop van de gevel is het parkeerdek ventilatiekanaal welke helemaal aan de buitenkant gesitueerd is aan de galerijbalkons grenzend aan de binnentuin van Gevers Deynootweg 1284 bloot komen te liggen. Dit metalen lange kanaal bestaande uit geknikte rechthoekige en ronde kokers en is op diverse plaatsen ernstig aangetast/doorgeroest en zal nu aangepakt moeten worden nu de gevel open ligt. Het is of vervangen of het hele kanaal kan compleet vervallen als de ALV op 23 september voor een ander systeem van ventilatie in de parkeergarage kiest. De aanpak van dit kanaal, welke loopt van kelder naar dak 8e verdieping, moet dus plaats vinden voordat de nieuwe gevel hier weer op wordt aangebracht.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is tegen-meevallers-en-meer2.jpg

De constructie bij de dak aansluiting ventilatiekanaal is een drama, er is 35 jaar geleden wat af geprutst en is onveilig en zal vernieuwd moeten worden. Goed dat wij dit probleem nu goedkoop kunnen meenemen.

Terras Zeekantje
Onder het terras van het Zeekantje zitten bergingen waar ook nog lekkages zitten. Geconstateerd is dat er geen bitumen laag zit op het terras, maar alleen het kale beton. Ook zitten de afvoerputten te hoog. Ook dit is al bij de bouw niet goed uitgevoerd. Dit zal dus ook aangepakt moeten worden om de lekkages te stoppen. Zeekantje denkt aan verfraaiing van het terras in de stijl als ons nieuwe gebouw. Plannen en besprekingen lopen om dit te combineren. Zonder het oplossen van de lekkages heeft verfraaiing hier geen zin.

Lekke tuinmuur
De eerste stappen zijn gezet op het dichten van de tuinmuur die ook lekkages veroorzaakt in het onderste parkeerdek. Met een afdichtingsband met klem is een watervoerende naad in de muur dichtgezet. De reparatie van de openstaande dilataties en voegen volgen nog.

Challenge
Energie uit de wijk Challenge, er worden voorbereidingen getroffen door VvE leden om de inzending gereed te maken. Wij denken dat wij met onze situatie en mogelijkheden een goede kans maken om in aanmerking te komen van dit grote gemeente budget. Wij waren ook bij de inloopavond afgelopen week aanwezig.

Ter info :

Doe mee met de Energie uit de Wijk Challenge

Heeft u als groep bewoners een idee om uw wijk duurzamer te maken en ervoor te zorgen dat er straks geen fossiele energiebronnen meer nodig zijn voor stoken en koken? Doe dan mee met de Energie uit de Wijk Challenge. De gemeente stelt € 500.000 beschikbaar om goede ideeën uit verschillende wijken te ondersteunen.

Er zijn al veel wijken, buurten en straten in Den Haag waar bewoners met elkaar plannen maken of nadenken over mogelijkheden om hun eigen omgeving duurzamer te maken. Toch blijven sommige van die initiatieven steken in de ‘planfase’. De gemeente wil groepen inwoners ondersteunen om bestaande en nieuwe plannen verder te helpen. Zo kunnen zij zelf de overstap maken van fossiele energiebronnen naar schone energie. Het doel is dat de meest kansrijke plannen binnen 12 maanden starten met de uitvoering en maatwerk ondersteuning krijgen.