Bouw informatie juni 2019

1. Scheidingen tussen balkonhekken aan de zeekant
Bij een groot aantal balkons tussen aangrenzende woningen aan de Zeekant zit geen scheidingswand. In het verleden heeft er wel een steun strip voor het hekwerk gezeten, maar personen konden van het ene balkon naar het andere balkon komen. Er zijn bewoners die hier in de loop der tijd zelf een scheidingswand ingezet hebben. Er is een vraag gesteld naar de mogelijkheden om hier een  universele scheiding aan te brengen (zelfs de steun strip verdwijnt). Het antwoord daarop is Nee. Ons gebouw heeft een vergunning verleend gekregen met een vluchtroutes van balkon naar balkon. Er staan op de tekening behorende bij de vergunningverlening geen afscheidingen, maar wel vluchtroutes. Deze vluchtroutes mogen om veiligheidsredenen dus niet afgesloten worden.

2. Speciale hoekbalkons Zeekant
Zes hoekbalkons aan de Zeekant hebben als boven afwerking geen betonnen vloer maar een dakbedekkingsvloer. Het was een technische uitdaging om een goede waterdichte en geïsoleerde oplossing te vinden, die ook nog betaalbaar is. Daarnaast moet de onderkant van de balkondeuren worden aangepast. Omdat de nieuwe duurzame dakbedekkingsvloer niet zomaar beloopbaar is, worden er beloopbare nette betonnen tegels op gelegd. Het advies is om hier geen andere laag bovenop te plaatsen. Wilt u – eigenaar van één van de zes hoekbalkons – toch op eigen kosten een andere bovenlaag, informeer dan bij de beheerder naar de mogelijkheden.

3. Koudebruggen
Om schimmels in de woning te voorkomen en kou buiten te houden, wordt bij een aantal balkonplafonds en wanden extra isolatie aangebracht. Om technische redenen (ruimte, mechanische verankering bij hoogbouw) is door het bouwteam bewust niet gekozen voor hetzelfde systeem als bij de rest van het gebouw.

Hierboven een voorbeeld hoe een koude brug wordt opgelost met een plaat-isolatie systeem. Let op! Die toepassing is niet bij alle balkons. Bij 90% van de balkons is geen sprake van een ernstige koudebrug en behoeft er dus ook geen isolatielaag op de plafonds te worden aangebracht.

4. Lekkage tijdens de bouw
Vanwege de bouwfouten in het verleden kan er als de buitenste muur weg is gesloopt nog makkelijker lekkage in de woning ontstaan. De aannemer moet er op letten dat de oude regenwaterafvoerbuizen nog wel blijven zitten. Ziet u toch een verwijderde regenwaterbuis trek dan svp aan de bel bij de uitvoerder.

5. Planning
Het is nog steeds de planning om eind november 2019 helemaal klaar te zijn met de werkzaamheden. Hier en daar is vanwege sommige extra aandacht voor detailaanpassing vertraging ontstaan, vandaar dat bijna het gehele gebouw in de steigers/netten staat. Vertraging kan op die manier weer worden ingelopen.

6. Tegenvallers
Het betonnen skelet (betonnen wanden die zichtbaar worden na de sloop) is minder netjes gebouwd dan gedacht. Zo staat de liftschacht Zeekant 15 cm getordeerd (gedraaid) en variëren de wanden in diktes. De isoleer-vakmensen passen er wel een mouw aan. Dat kost echter meer  tijd dan gedacht. Vaak moet er meer isolatiedikte worden toegepast. En dat kan oplopen tot 30 cm dikte in plaats van de geplande 18 cm.

Houtrot kozijnen komt eveneens helaas vaker voor dan gedacht.
Zie hier een voorbeeld van de 7e verdieping aan de Zeekant.

7. Subsidies
Van de mogelijke VvE subsidies van gemeente, rijk en provincie is op dit moment een groot deel van het rijk en van de provincie gelukt. Dit betreft subsidies voor gevel- en vloerisolatie. Subsidie op glas lukt vanwege de te kleine aantallen niet via de VvE.

Let er op dat voor particulieren voor isolatie via beglazing op de arbeidskosten een laag btw-tarief geldt (dus 9%).

8. Ongemakken – ergernis – overlast / parkeer problematiek
Helaas zal het voorkomen dat u ongemakken, ergernissen of zelfs overlast heeft van de huidige werkzaamheden. Iedereen doet z’n uiterste best om een en ander zo soepel mogelijk te laten verlopen. Echter het is bijna onvermijdelijk dat er wel eens iets onvoorzien plaats vindt. Over in/uit rij problemen wegens werkzaamheden – wist u dat u een parkeervergunning voor bezoekers kan aanvragen? Handig wanneer u geen permanente vergunning heeft maar wel af en toe buiten wil staan (of moet door overmacht). Daarmee kan je ook je eigen auto aanmelden!
Hier leest u er alles over.

9. Informatie en vragen
Informatie over de bouw kunt u vinden via de website, infoschermen en verkrijgen op de  infoavonden. Het verzoek is om de informatie op de website en de info-schermen eerst te lezen, voordat u uw vragen stelt aan de uitvoerder. Dat bespaart hem tijd. Alleen bij ernstige zaken kunt u bij de uitvoerder terecht. Stel bovendien uw vragen of klachten per e-mail (zeekant@vastbouw.nl)