HUISHOUDELIJK REGLEMENT / – Click here for English version of the Domestic Regulations
VERENIGING VAN EIGENAARS ZEEKANT / GEVERS DEYNOOTWEG
Dit Huishoudelijk Reglement is het reglement als bedoeld in art. 44 van het
” Modelreglement bij splitsing in appartementsrechten “, opgenomen in de splitsingsakte van het complex Zeekant 103 / 104R en Gevers Deynootweg 1262A / 1278E verder te noemen “splitsingsreglement”.
Tenzij anders bepaald, is elk artikel van toepassing zowel op de vereniging als op haar eigenaren. Eigenaren en/of gebruikers zijn verplicht te doen wat redelijkerwijs binnen hun mogelijkheden ligt de in dit reglement gegeven regels voor bewoning en gebruik te doen naleven door anderen die met hun toestemming hun privé-gedeelten betreden.
U kunt het HHR doorzoeken door de toets combinatie CTRL-F te gebruiken.
Art. 1 Algemene bepalingen.
1. Waar in dit reglement wordt gesproken van eigenaar, wordt bedoeld:
de gerechtigde tot een appartementsrecht behorende tot de appartementrechten, kadastraal bekend gemeente ‘s-Gravenhage, sectie V, nummer 7214 A, daaronder begrepen hij/zij die een beperkt zakelijk genotsrecht op een appartementsrecht heeft.
2. Behoudens de termen “eigenaren” en “gebruikers” zijn alle begrippen als omschreven in artikel 1 van het splitsingsreglement van toepassing.
3. Dit reglement is van toepassing op eigenaren en/of gebruikers.
“GEBRUIKER”: degene, die anders dan als eigenaar of als hebbende een zakelijk genotsrecht op een appartementsrecht, het recht van uitsluitend gebruik heeft van een privé-gedeelte en het medegebruik heeft van gemeenschappelijke gedeelten en/of gemeenschappelijke zaken.
4. Bezoeker is degene, die zich ophoudt in het gebouw c.a., niet zijnde een bestuurder, een eigenaar of gebruiker.
5. In alle gevallen waarin noch het splitsingsreglement noch het
Huishoudelijk Reglement voorziet zullen bestuurder/administrateur en/of Commissie van Toezicht voorlopige maatregelen treffen in afwachting van een beslissing van de algemene ledenvergadering.
art. 2 Jaarvergaderingen.
1. Jaarlijks, minstens 14 dagen voor de algemene ledenvergadering,stelt de bestuurder/administrateur alle eigenaren in het bezit van:
a. de exploitatierekening over het voorgaande boekjaar, alsmede het saldo van de reserveringen;
b. de concept-begroting voor het lopend boekjaar met een toelichting op de belangrijkste voorgestelde uitgaven.
c. een toelichting op overige te bespreken punten.
2. De notulen van de algemene ledenvergadering worden in principe binnen 6 weken na de datum waarop de vergadering heeft plaatsgehad, aan alle eigenaren toegezonden.
art. 3 Het bestuur van de Vereniging.
1. Het bestuur van de vereniging wordt gevormd door een be-
stuurder/administrateur, bijgestaan door een Commissie van
Toezicht, bestaande uit de voorzitter van de vergadering en de
vice-voorzitter en in afwijking van het gestelde in artikel 33.5
van het Splitsingsreglement, maximaal 3 overige leden, welke
allen worden gekozen en benoemd door de algemene ledenvergade-
ring.
Deze leden van bestuur dienen lid te zijn van de Vereniging van
Eigenaren.
In geval van ontstentenis of belet van de voorzitter en de vice-voorzitter voorziet de algemene ledenvergadering in de benoeming van een voorzitter uit de aanwezige leden van de Commissie van Toezicht.
2. De leden van de Commissie van Toezicht worden voor een periode van vier jaar benoemd. Na een zittingsperiode is het mogelijk zich voor een nieuwe periode herkiesbaar te stellen. Na twee aaneengesloten zittingsperioden is geen herverkiezing mogelijk. Voor de eerste zittingsperiode, ingaande per 10 mei 1995, legt Commissie van Toezicht ter goedkeuring aan de algemene ledenvergadering een rooster van aftreden voor.
3. De bestuurder/administrateur is, onverminderd zijn taken en bevoegdheden ingevolge de wet, het Splitsingsreglement en de Splitsingsakte, gehouden regelmatig overleg te voeren met de leden van de Commissie van Toezicht van de vereniging, bij voorkeur eenmaal per kwartaal.
4. Leden van de Commissie van Toezicht zijn gerechtigd om de door hen in functie van bestuurslid in redelijkheid gemaakte en noodzakelijke onkosten bij de vereniging in rekening te brengen.
5. Naast de benoeming van een bestuurder/administrateur door de vereniging, sluit de vereniging een schriftelijke overeenkomst met de bestuurder/administrateur inzake de wederzijdse rechten en plichten. deze overeenkomst kan nimmer in strijd zijn met het bepaalde in het Splitsingsreglement en het Huishoudelijk Reglement.
art. 4 De kascommissie.
1. De kascommissie bestaat uit twee (2) leden van de vereniging van eigenaren en een reserve-lid, welke leden twee-jaarlijks zullen worden gekozen en geïnstalleerd door de algemene ledenvergadering.
2. De leden van de kascommissie zijn herkiesbaar.
3. Leden van het bestuur kunnen geen lid zijn van de kascommissie.
4. De aanbieding van de jaarstukken aan de kascommissie vindt plaats binnen een periode van 6 weken na afsluiting van het boekjaar.
5. De kascommissie heeft tot taak de kas en de jaarstukken van de
vereniging te controleren en brengt hierover verslag uit aan de
vergadering. Na goedkeuren van de stukken door de vergadering
zal de bestuurder worden gedechargeerd.
art. 5. Bijzondere bepalingen.
1. De vergadering van eigenaren kan uit haar midden een bijzondere commissie benoemen bestaande uit tenminste drie (3) personen.
Aan deze commissie kunnen taken worden opgedragen, vastgesteld in de vergadering van eigenaren, welke niet in strijd mogen zijn met het splitsingsreglement en het Huishoudelijk Reglement.
2. Een bijzondere commissie rapporteert via de voorzitter van de
vergadering aan de algemene ledenvergadering, tenzij door de
vergadering anders mocht zijn besloten.
3. Leden van een bijzondere commissie zijn gerechtigd om de door hen in functie van bijzonder commissielid in redelijkheid gemaakte en noodzakelijke onkosten bij de vereniging in rekening te brengen.
4. Een bijzondere commissie wordt ontbonden als de aan die commissie opgedragen taak is volbracht, doch altijd binnen een termijn van 3 jaar.
art. 6. Onderhoud van de gebouwen.
1. Uitsluitend de bestuurder/administrateur en/of personen die door de algemene ledenvergadering zijn aangewezen, kunnen opdrachten verstrekken die verband houden met het onderhoud van het gebouw.
2. Het aanbrengen van naamplaatjes op het bellentableau en/of de brievenbussen geschiedt in uniforme uitvoering door of in opdracht van de bestuurder/administrateur. De kosten voor levering en plaatsing komen voor rekening van de eigenaar van het desbetreffende appartement.
art. 7 Installaties.
1. De bediening en het onderhoud van installaties ten algemene nutte mag alleen geschieden in opdracht van het bestuur zoals genoemd in art. 3, pnt. 1. Hiervan is uitgezonderd het besturingspaneel aan de binnenzijde van de liftkooi, alsmede de oproepknoppen aan de kozijnen van de liftdeuren.
2. Voor het gebruik van elektrische apparatuur in de bergingen dient tevoren schriftelijke toestemming van de bestuurder/administrateur te zijn verkregen. De extra kosten voor energieverbruik zullen door de bestuurder/administrateur aan de gebruiker in rekening worden gebracht. Per overtreding kan op basis van redelijk vermoeden, te constateren door de bestuurder/administrateur en twee leden van de Commissie van Toezicht, een boete worden opgelegd van maximaal € 230,00. Dit bedrag wordt ten bate gebracht van de algemene reserve van de vereniging.
3. Het is niet toegestaan, dat eigenaren of bewoners wijzigingen aanbrengen aan de standaard 24-volt electrische voorzieningen in de bergingen en/of aan de 220-volt wandcontactdozen in de gangen van de bergingen alsmede in andere algemene ruimten.
4. Het is de eigenaren niet toegestaan om wijziging aan te brengen in of werkzaamheden te (laten) verrichten aan de zich binnen het privé-gedeelte bevindende onderdelen van de centrale antenneinstallatie, anders dan door de bevoegde instanties.
5. Individuele aanpassing per appartement en ruimte van het mecha-
nisch afzuigsysteem is verboden. Het aansluiten van mechanische
afzuig-, wasem- of circulatiekappen en/of andere apparatuur op
het centraal mechanisch afzuigsysteem is ten strengste verboden.
Bij overtreding zal de eigenaar van het desbetreffende eigenaar van het appartement aansprakelijk gesteld worden voor de hier uit voortvloeiende schade voor de vereniging.
art. 8 Bezoekers.
1. De uit het Splitsingsreglement en Huishoudelijk Reglement
voortvloeiende gedragsvoorschriften voor eigenaren en/of ge-
bruikers, zijn op gelijke wijze van toepassing op bezoekers.
2. De door de bestuurder, enige eigenaar of gebruiker uitgenodigde
bezoeker is gehouden diens aanwijzingen op te volgen. De uitno-
diger is te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van
zijn of haar bezoek.
3. Uit oogpunt van veiligheid dienen bewoners aan onbekenden geen toegang tot het gebouw te verlenen.
art. 9 Verkeersregels.
1. Op alle binnenterreinen is de Nederlandse verkeerswetgeving van gelijke toepassing, met dien verstande, dat alle binnenterreinen als woonerf gelden.
2. Het is verboden op de toegangswegen, alsmede in de parkeerkelder en op de parkeerdekken buiten de gemarkeerde parkeervakken te parkeren.
3. Het plaatsen van parkeerhindernissen zoals paaltjes, kettingen enz. op de parkeerplaats is niet toegestaan. Eventuele schade en/of vervolgschade voortvloeiend uit aangebrachte parkeerhindernissen zal op de betreffende eigenaren worden verhaald.
4. Het verkeer dat het gebouw verlaat heeft voorrang op het verkeer dat het gebouw binnengaat.
art. 10 Regels voor bewoning en gebruik.
1. Onverminderd het bepaalde in het Splitsingsreglement is het de
eigenaren of gebruikers niet toegestaan:
a. rijwielen en/of andere voorwerpen te plaatsen in de hal, in de trappenhuizen, in gangen en/of op de galerijen van het gebouw;
b. in de brievenbus aangetroffen papieren zoals reclamefolders en
kranten, waarop geen prijs wordt gesteld, achter te laten in de hal waarin zich de brievenbus bevindt of elders in de gemeen-
schappelijke ruimten;
c. de daken van het gebouw en/of de liftkamers te betreden;
d. delen van de constructies van balkon- en galerijhekken te de-
monteren;
e. in de liften te roken.
2. De eigenaren of gebruikers dienen zich te onthouden van het be-
vuilen van de gemeenschappelijke ruimten of de (parkeer)terreinen binnen het complex. Indien een dergelijke ruimte of het (parkeer)terrein wordt bevuild, dient de desbetreffende bevuiler deze voor zijn eigen kosten te reinigen of te laten reinigen. Indien de betreffende bevuiler hieraan niet binnen 24 uur voldoet, dan kan de bestuurder/administrateur hiertoe aan derden opdracht geven, evenwel op kosten van de bevuiler.
3. De eigenaren of gebruikers mogen in de gemeenschappelijke ruimten slechts huisvuil plaatsen of geplaatst houden, indien dit geschiedt in de daartoe aanwezige afvalcontainers op de parkeerdekken.
4. Het is niet toegestaan om huisvuil, anders dan in gesloten
plastic zakken, in de daartoe bestemde afvalcontainers te depo-
neren. Het zogenaamde GFT-afval dient los gestort te worden in
de hiervoor bestemde bakken. Het is niet toegestaan grof vuil in
of naast de afvalcontainers te deponeren. Het dient door
eigenaren en gebruikers zelf aan de Gemeente te worden aangebo-
den. Zie hiervoor de door de gemeente Den Haag terzake vastge-
stelde richtlijnen.
5. Eigenaren mogen de wanden van de algemene ruimten op de verdieping waarop hun privé-gedeelte gelegen is versieren met schilderijen of andere decoraties, indien en voorzover toestemming is verkregen van alle andere eigenaren van privé-gedeelten op die
verdieping. Niemand kan worden verplicht bij te dragen in de kosten van deze decoraties en deze moeten worden verwijderd indien deze toestemming door een meerderheid van de eigenaren wordt ingetrokken. Schade aan gemeenschappelijke gedeelte of schade die een gevolg zijn van het aanbrengen, aangebracht houden of verwijderen van decoraties, worden hersteld voor rekening van de aanbrenger c.q. degene die hebben besloten tot het aanbrengen van de desbetreffende decoraties.
Overigens kan voor schade aan de in de gemeenschappelijke ruimten aangebrachte versieringen en diefstal daarvan nimmer de Vereniging aansprakelijk worden gesteld.
6. De eigenaren dienen de terrassen en balkons op zodanige wijze te gebruiken en schoon te houden, dat afvalstoffen noch andere materialen of water, anders dan regenwater, op andere terrassen of balkons terecht komt. Wasgoed mag slechts worden gedroogd en kleding, vloer- en tafelkleden mogen slechts worden geklopt c.q. gelucht aan de binnenzijde van de balkons en van de galerijen, zodanig, dat stof en vuil binnen de balkon/galerijafscheiding blijft en niet op lager gelegen balkons valt of bij medebewoners naar binnen waait en uitsluitend op die wijze waardoor het aanzicht van het gebouw zo min mogelijk wordt geschaad.
7. Het spijker- of schroefvast monteren van constructies aan de buitenzijde van de gebouwen is niet toegestaan (vergelijk art. 13 van het splitsingsreglement).
art. 11 Huisdieren.
1. De eigenaren en gebruikers zijn verplicht te voorkomen, dat hunhuisdieren schade of hinder veroorzaken aan anderen die zich in het gebouw bevinden. Gedurende het verblijf in de gemeenschappelijke ruimten mogen huisdieren niet loslopen, terwijl de begeleiding aldaar dient plaats te vinden door personen die geacht moeten worden deze taak naar behoren te kunnen vervullen.
2. Indien door een huisdier een gemeenschappelijke ruimte wordt bevuild, dient dit door de begeleider onmiddellijk te worden opgeruimd.
art. 12 Geluidsoverlast.
1. De eigenaar of gebruiker is verplicht zich te onthouden van
luidruchtigheid in de gemeenschappelijke ruimten.
2. Eigenaren en gebruikers van een appartement waarin muziekin-
strumenten worden bespeeld en/of geluidsapparatuur wordt ge-
bruikt, dienen zodanige maatregelen te treffen, dat de omwo-
nenden daarvan geen hinder ondervinden.
3. Indien een eigenaar of gebruiker in zijn appartement een parketvloer, een stenen vloer of een andere harde vloerbedekking aanbrengt, dient deze te worden voorzien van een geluidsisolerende onderlaag en dient tevoren ten genoegen van de bestuurder/administrateur te worden aangetoond, dat betreffende vloer(en) voldoet/voldoen aan de geldende normen inzake geluidsoverlast.
4. Het is verboden werkzaamheden zoals boren, zagen, timmeren en dergelijke uit te voeren, op andere tijdstippen dan van maandag tot en met zaterdag tussen 8.00 uur en 20.00 uur en op zondag tussen 12.00 uur en 18.00 uur.
art. 13 Beveiliging en brandbeveiliging.
1. Het is niet toegestaan om in geval van brand gebruik te maken van de lift.
2. Een ieder die het gebouw betreedt of verlaat dient er voor te zorgen dat de toegangsdeuren worden gesloten.
3. Toegangsdeuren dienen op een zodanige wijze te worden gesloten dat daarbij geen overlast aan omwonenden wordt veroorzaakt.
4. Het afstellen van de deurdrangers is alleen toegestaan aan de bestuurder/administrateur of aan door hem aangewezen personen.
5. Het is niet toegestaan om in de gemeenschappelijke ruimten voorwerpen van welke aard dan ook te plaatsen. Dit is in het bijzonder van toepassing in de nabijheid van brandvertragende deuren en voor wat betreft planten en dergelijke op de trappen.
6. Er mogen geen bloembakken, droogrekken, en dergelijke buiten de balkon- en/of galerijhekken worden aangebracht. Plaatsing aan de binnenzijde van of op de balkons is eveneens niet toegestaan indien een vrije doorgang via de nooddeuren wordt belemmerd.
7. Het is verboden de bergruimte te gebruiken voor het opslaan van brandgevaarlijke stoffen of daarin bezigheden uit te oefenen die hinder of gevaar aan de andere bewoners kunnen veroorzaken.
8. De eigenaar of gebruiker is gehouden om tijdens een lange afwezigheid zorg te dragen voor het noodzakelijk onderhoud aan het betrokken appartement, waaronder nadrukkelijk begrepen het tijdig legen van de brievenbus.
Voor de winterperiode dienen vorstschade-werende maatregelen met betrekking tot de installaties te worden getroffen.
9. De in artikel 13.8 bedoelde eigenaar of gebruiker dient tevens, indien de afwezigheid leidt tot ontoegankelijkheid van het betrokken appartement, de bestuurder/administrateur in te lichten over de wijze waarop bij calamiteiten alsnog toegang tot het appartement kan worden verkregen.
art. 14 Overige bepalingen.
1. Het is verboden de appartementen te gebruiken voor het geven van gelegenheid tot het plegen van prostitutie in welke vorm dan ook.
Indien dit gebod wordt overtreden kan de eigenaar en/of gebruiker de toegang tot de privé-gedeelten worden ontzegd door de vergadering met inachtneming van de in art. 27 van het splitsingsreglement genoemde voorwaarden.
2. Indien een eigenaar zijn appartement ter verkoop aanbiedt, dient hij dat binnen 14 dagen te melden aan de bestuurder/administrateur.
3. Verhuizingen van inboedel dienen ten minste een week tevoren bij de bestuurder/administrateur te worden gemeld. De opdrachtgever/uitvoerder is aansprakelijk voor schade aan gemeenschappelijk eigendom die uit de verhuizing voortvloeit en dient op aanwijzing van de bestuurder/administrateur maatregelen te nemen om dergelijke schade te voorkomen. Ter derving van eventuele schade zal door de bestuurder/administrateur per verhuizing een borgsom van € 230,00 in rekening worden gebracht, welk bedrag uiterlijk 14 dagen na de verhuizing en na verrekening van eventuele schade aan de opdrachtgever zal worden teruggestort.
4. Het is niet toegestaan aan eigenaren van een parkeerplaats deze te verhuren en/of te verkopen aan een derde niet zijnde eigenaar van een appartement binnen het gebouw Zeekant/Gevers Deynootweg.
Tevens is het niet toegestaan een parkeerplaats in gebruik te geven aan een derde voor een termijn langer dan 14 dagen zonder te hebben voldaan aan het gestelde in artikel 15 van dit Reglement.
5. De eigenaar of gebruiker is aansprakelijk voor schade en boete veroorzaakt c.q. opgelegd aan de bij hem inwonende of verblijfhoudende personen.
6. De bestuurder/administrateur is belast met naast de bij het
Reglement van Splitsing opgedragen taken, het toezicht op de na-
leving van het Huishoudelijk Reglement.
7. De bestuurder/administrateur is bevoegd een lid van de vereniging te wijzen op een handeling in strijd met het bij of krachtens dit Huishoudelijk Reglement bepaalde voor hemzelf of voor een der personen, voor wie hij ingevolge het hiervoor bepaalde jegens de Vereniging aansprakelijk is, en zal hem voor herhaling waarschuwen.
8. Indien, ondanks een waarschuwing in de zin van het gestelde in artikel 14, pnt. 7, degene tot wie de waarschuwing was gericht dan wel een der personen voor wie hij jegens de Vereniging aansprakelijk is, niet naleeft, is de bestuurder/administrateur bevoegd de betreffende persoon gehoord hebbende, althans daartoe opgeroepen hebbende, hem een boete van maximaal vierhonderdzestig euro (€ 460,00) op te leggen.
9. De bestuurder/administrateur zal zijn besluit een boete op te leggen, als bedoeld in artikel 14, pnt. 8, per aangetekende brief inhoudende de overwegingen waarop het besluit berust, ter kennis brengen van diegene aan wie de boete is opgelegd. Beroep tegen dit besluit zal openstaan gedurende één (1) maand na
de datum van verzending van eerder genoemde aangetekende brief.
10. Het beroep als bedoeld in artikel 14.9 wordt ingesteld door indiening van een met reden omkleed bezwaarschrift bij de bestuurder / administrateur hetgeen – na ontvangst van het bezwaarschrift behandeld zal worden op de eerstvolgende ledenvergadering. Bij de oproeping ter vergadering zullen afschriften van de boeteoplegging en van het bezwaarschrift aan de leden worden toegezonden.
11. De Algemene Ledenvergadering zal het besluit van de bestuurder/
administrateur handhaven dan wel vernietigen. Indien het besluit wordt gehandhaafd en mocht gezien de tijdnood een extra ledenvergadering noodzakelijk zijn voor het behandelen van een hoger beroep, een en ander ter beoordeling van de Commissie van Toezicht, dan zullen de kosten voor deze extra vergadering in rekening worden gebracht bij diegene die het beroep heeft ingediend. Het bedrag aan kosten zal nimmer lager zijn dan € 50,00.
12. In verband met bij de oplevering van het gebouw geconstateerde afwijkingen van de feitelijke situatie (o.m. 81 parkeerplaatsen i.p.v. 85) luiden de breukdelen als bedoeld in artikel 2 van het reglement van splitsing als volgt (in geval van eventuele afwijkingen t.o.v. de akte van splitsing geldt het onderstaande):
appartements- of parkeerplaatsnummers (respectievelijk appar-
tementsindexnummers): aantal breukdeel totaal
103,103B,1264A,1264B: 4 x 25 100
103A,103G,103N,103U,104,1262B,1262C,
1262D,1262E,1264E,1266E,1268E,1270E,
1272E,1274E,1276B,1278B: 17 x 23 391
103C,103D,103H,103P,103Q,103R,103S,
103T,103V,103W,103X,103Y,103Z,104A,
104B,104C,104D,104E,104F,104G,104H,
104J,104K,104L,104M,104N,104P,104Q,
1264F,1264G,1264H,1266A,1266B,1266F,
1266G,1266H,1268A,1268B,1268F,1268G,
1268H,1270A,1270B,1270F,1270G,1270H,
1272A,1272B,1272F,1272G,1272H,1274A,
1274B,1274F,1274G,1274H,1276C,1276D,
1276E,1278C,1278D,1278E: 62 x 21 1302
103E,103F,103J,103K,103L,103M,1264C,
1264D,1266C,1266D,1268C,1268D,1270C,
1270D,1272C,1272D,1274C,1274D,1276,
1276A,1278,1278A: 22 x 18 396
1262A: 1 x 16 16
Woningen (B-kosten): 106 2205
214,215,216,217,218,219,220,221,222,
223,224,225,226,227,228,229,230,301,
302,303,304,305,306,237,238,239,240,
241,328,307,244,245,246,247,248,249,
250,251,252,253,254,255,257,258,259,
260,261,262,263,264,265,267,323,324,
325,326,327,309,310,311,277,279,280,
281,282,283,284,285,286,287,321,322,
314,315,316,317,318,319,320,312(302)
Parkeerplaatsen (C-kosten): 81 x 2 162
104R(107) (horeca/bedrijfsruimte): 1 x 72 72
Totaal (A-kosten): 2439
=====
(299) (reclame/dakappartement): 1 x 19
(300) (reclame/dakappartement): 1 x 43
62
2501
13. In gevallen, waarin het Huishoudelijk Reglement niet voorziet, beslist de Commissie van Toezicht. Ingeval door de Commissie van Toezicht belangrijke beslissingen worden genomen zal de Algemene Ledenvergadering achteraf alsnog worden geïnformeerd.
art. 15 Het in gebruik geven van een appartement aan derden.
1. Verhuur aan derden van het appartement kan in principe alleen plaatsvinden voor een periode van tenminste 6 maanden of langer. Het exploiteren als vakantieappartement is niet toegestaan.
2. Indien een eigenaar zijn appartement wenst te verhuren dient hij daarvan, vóór het in verhuur geven, de bestuurder/administrateur in kennis te stellen op de wijze als aangegeven in artikel 24 van het splitsingsreglement. De bestuurder/administrateur zendt vervolgens aan verhuurder toe de door huurder te ondertekenen verklaring als aangegeven in artikel 24 van het splitsingsreglement.
3. Zodra een huurder gevonden is, informeert verhuurder de bestuurder/administrateur middels een schrijven over de verhuisdatum en sluit daarbij in een kopie van het getekende huurkontrakt en de getekende verklaring als bedoeld in artikel 24 van het splitsingsreglement.
4. Gelijktijdig maakt verhuurder een bedrag ad. € 460,00 over aan de vereniging welk bedrag dient als waarborgsom. Dit bedrag wordt incl. rentevergoeding (conform promessedisconto minus 2%) teruggestort zodra huurder het appartement verlaten heeft in verband met opzegging van het kontrakt. Eventueel door bestuurder/administrateur te maken kosten voor herstel van schade aan de gemeenschappelijke ruimten waarvan de oorzaak is terug te voeren tot de plaatsgevonden verhuizing, zal in mindering worden gebracht. Indien de kosten van herstel der schade de
€ 460,00 te boven gaan, zullen de meerkosten aan verhuurder in rekening worden gebracht.
5. Verhuurder informeert de bestuurder/administrateur uiterlijk
veertien dagen voor de verhuizing van een huurder over de
verhuisdatum.
6. Verhuurder is per maand een bedrag ad. € 11,35 (m.i.v. 1 januari 2006 € 12,00) verschuldigd aan de Vereniging als zogenaamde “verhuurvergoeding”. Dit bedrag komt ten goede aan een “reserve onvoorzien”. De vergadering van eigenaren kan in voorkomende gevallen een bestemming geven aan het saldo van deze reserve welke het onderhoud ten goede komt.
7. Indien blijkt dat een eigenaar zijn appartement verhuurt zonder zich aan de daarvoor geldende regels te hebben gehouden, is
hij/zij een boete verschuldigd van € 1.150,00.
Indien ten genoegen van de bestuurder/administrateur wordt aangetoond, dat dit is gebeurd uit overmacht, kan de boete worden verminderd of kwijtgescholden.
8. Indien verhuurder bovenstaande verplichtingen, ook na aangetekend schriftelijk verzoek, niet nakomt en er om die redenen een gerechtelijke procedure noodzakelijk is om rechten te doen gelden, komen alle procedurekosten in deze voor rekening van verhuurder. Ook de kosten, gemaakt door de bestuurder/administrateur, komen voor rekening van de verhuurder.
9. Voor het in gebruik geven aan derden voor een periode langer dan drie weken, is het bovenstaande overeenkomstig van toepassing.
Art. 16 Afsluiting balkon, wijziging bestemming of gevelbeeld
1. De vergadering van eigenaren besloot in haar vergadering d.d. 10/5/1995 dat afsluiting van de balkons, wijzigingen van de bestemming van een appartement of elke wijziging in het architectonisch beeld van het gebouw, alleen is toegestaan na verkregen toestemming van het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Den Haag of de namens hen optredende instantie en na toestemming van de ledenvergadering van de Vereniging.
2. Toestemming van de ledenvergadering kan alleen worden verkregen indien uitvoering plaatsvindt conform de door het College van Burgemeester en Wethouders vastgestelde “standaard” en na het overleggen van de stukken waaruit blijkt dat toestemming van het College van Burgemeester en Wethouders is verkregen.
3. Onderhoud, reparatie en/of noodzakelijke vervanging aan de buitenzijde van de aangebrachte wijziging wordt door de vereniging maar voor rekening van de eigenaar van de betrokken wijziging uitgevoerd.
Tot dit onderhoud behoort in ieder geval het zesmaal per jaar reinigen van ruiten en kozijnen.
4. Indien als gevolg van de wijziging door de Vereniging extra kosten moeten worden gemaakt ten behoeve van de uitvoering van onderhoudswerken aan de gemeenschappelijk delen van het gebouw, kosten van (opstal-, glas- en/of w.a.) verzekering, reparatie en/of vervanging komen deze kosten voor rekening van de eigenaar van de doorgevoerde wijziging.
5. De eigenaar van de wijziging dient zich te verzekeren tegen aansprakelijkheid uit de wet en/of overeenkomst waarbij gedekt dient te zijn:
a. Schade aan personen als gevolg van gebrek aan de constructie.
b. Schade aan het gebouw als gevolg van gebrek aan de constructie.
één en ander moet blijken uit een door de eigenaar te overleggen schriftelijke verklaring van de verzekeraar.
6. De bestuurder / administrateur dient tijdig in kennis te worden gesteld over de datum van uitvoering van de geplande werkzaamheden. Vóór de uitvoering zal proces-verbaal worden opgemaakt om de aan het gebouw aanwezige gebreken vooraf te kunnen vaststellen en vastleggen. Na oplevering van de uitgevoerde werkzaamheden zal wederom proces-verbaal worden opgemaakt, om vast te stellen dat er door de uitvoering geen schade is ontstaan aan het gebouw. Indien hiervan echter wel sprake is, dan komen de kosten van herstel voor rekening van de aanvrager.
7. De in verband met de afhandeling van de aanvraag door de bestuurder / administrateur te maken extra kosten van overleg, organisatie, opmaak proces-verbaal, vergader- en kantoorkosten, komen geheel voor rekening van de aanvrager.
8. De oorspronkelijke constructiedelen blijven eigendom van de Vereniging en dienen onbeschadigd overgedragen te worden aan de bestuurder / administrateur. De kosten van opslag zijn voor rekening van de aanvrager.
Art. 17 Incassokosten.
1. Indien een eigenaar niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, ook niet nadat hij daarop middels aangetekend schrijven door de bestuurder/administrateur is gewezen, zal de vordering in handen worden gegeven van een gerechtsdeurwaarder. De vordering zal worden verhoogd met een boeterente gelijk aan de wettelijke rente gerekend vanaf 15 dagen na de vervaldatum van het te vorderen bedrag.
De kosten van de gerechtsdeurwaarder alsmede eventueel verdere kosten i.v.m. te nemen rechtsmaatregelen, komen geheel voor rekening van de debiteur die niet aan zijn verplichtingen voldoet.
De kosten van de bestuurder/administrateur, in hoofdzaak bestaande uit het arbeidsloon voor door hem bestede uren, komen eveneens voor rekening van de betreffende debiteur.
Aldus vastgesteld tijdens de ledenvergadering van 10 mei 1995.
Bedragen van guldens in euro’s omgezet n.a.v. vergaderbesluit van 24 juli 2003.